Luděk Rychtar
CEO Arkadia, Project Leader Wallmarketing.cz
Reklamní byznys je hodně specifický, ale je to moje srdeční záležitost.
Naše práce se z velké části odehrává na cestách a u klientů. Alespoň ta obchodní a kreativní část. Scházíme se v kancelářích u zákazníků, v kavárnách a restauracích, na různých netradičních místech a v netradičních časech. Teprve poté se přesuneme do kanceláří, kde jsou počítače, naše pomyslná továrna na hrubou práci.
Stejně jako se jinde na pásu vyrábějí třeba krásná auta, u nás se „na pásu” vyrábějí reklamní nápady. Snažíme se do té naší továrny přinést energii zvenku. Sám jsem stále aktivní na projektové úrovni, jezdím za klienty i dodavateli. Inspiraci a energii, kterou naberu na cestách, se snažím přivézt do firmy a vložit do týmu.
Interakce je podstatou naší práce. Máme pochopitelně základní vybavení pro videokonference, logicky máme všichni připojení na dálku, jsme schopni sdílet dokumenty a pracovat na projektech 24/7. Ale v reklamní agentuře je potřeba některé věci doslova vysedět. Reklama je o emocích a videokonference nebo sdílené úložiště lidskost přenést neumí. Naprostý základ pro nové nápady je sejít se a dát dohromady koncept. U toho hrají velkou roli pocity, nálady, emoce…Tenhle základní kámen se na dálku položit nedá.
Když se člověk pohybuje celý pracovní život po různých firemních prostorách, začně si hodně všímat toho, co kolem sebe vidí a jak to na něj působí. Kanceláře jsou bílé nebo barevné, ale často nudné a nesdělné. Když u klienta nebyla zrovna volná zasedačka, mnohdy probíhalo jednání třeba v kuchyňkách. Na stěnách tam nebylo nic nebo jen nástěnka s inzeráty. A tak se zrodil nápad využít nekonečné zdi kancelářských prostor tak, aby pracovaly ve prospěch dané společnosti, aby vyprávěly příběh, popisovaly život ve firmě a komunikovaly s lidmi, kteří se ve firemních prostorách pohybují.
Pojem wallmarketing jsme vymysleli jako nový rozměr již existujícího walldesignu. Wallmarketing může fungovat jako permanentní kampaň a promlouvat k zaměstnancům nebo klientům, vzbuzovat důvěru a připomínat, proč je fajn v dané firmě pracovat. Dobrý wallmarketing využívá každého okamžiku, který člověk v prostoru stráví. Trendem dneška je flexibilita a práce odkudkoliv, ale troufnu si říct, že 80 % pracující populace bude vždy pracovat a tvořit v kancelářích, v továrnách, u strojů, na svých pracovních místech. A my chceme přispět k tomu, aby na ta svá pracovní místa mohli přijít pozitivně naladěni, s dobrou náladou.
Kampaně nebo informace o firmě jsou vidět všude – na webu, v inzerátech, reklamách, v tiskovinách. Ale nebyly vidět uvnitř firmy. Snažíme se, aby zdi promlouvaly úměrně tomu, jak je daný prostor využíván. Velice pečlivě se ptáme, kdo a jak často se v místnosti pohybuje. S rostoucí dynamikou a pestrostí pohybu roste možnost sdělení. Například v recepci, na chodbách, v kuchyňkách nebo i na toaletách můžeme být velmi sdělní, zajímaví a kreativní. Naopak na pracovních místech směřujeme spíš k dekoraci. V zasedačkách využívaných ke schůzkám s klienty mají smysl příběhy a motivy, které mohou oslovit zákazníka a pozitivně prezentovat firmu ještě před začátkem jednání. V zasedačkách, které slouží pro interní meetingy, často stačí jen vhodně doplnit funkční prvky.
Jeden z našich klientů, společnost Konica Minolta, se rozhodl využít zdi k prezentaci historie firmy, na kterou není jinde moc prostoru. A třeba Yamaha, která vyrábí motorky, zase na svých zdech připomíná, že je úspěšná i v jiných oblastech – třeba v hudbě. Wallmarketing totiž dokáže trefně popsat vztah mezi vyladěnou hudbou a vyladěným motorem.
Vždycky záleží na daném prostoru, někdy jde naše práce opravdu do detailů, citlivě, promyšleně až chirurgicky doplňujeme architektonické návrhy. Jindy do toho jdeme mnohem surověji a informace jsou přímočařejší. Hlavně se ale snažíme být vtipní. Vždycky. Vtip, který neomrzí po prvním přečtení, je základ naší práce. Wallmarketing vtip kombinuje s poselstvím, navigací a usměrněním pozornosti.
Osobně si myslím, že je celkem jedno, odkud člověk pracuje. Důležité je, aby se ve svém pracovním prostředí cítil dobře a byl obklopený pozivitní energií. A jsem rád, že wallmarketing k tomu výrazně přispívá.
Chcete se zapojit do soutěže CBRE Zasedačka roku? Podílejte se na volbě vítěze v kategorii Hlasování veřejnosti.