Jakub Štěpán

Associate Director, CBRE

humans-12

V průběhu mého působení v CBRE jsme kanceláře optimalizovali hned několikrát. V době růstu rozšiřovali, v krizi naopak pronajímali dalším společnostem. Po téměř devíti letech ve firmě mi tu právem náleží funkce pomyslného kastelána.

Přiznejme si, že když dobře funguje týmová chemie, můžete pracovat a cítit se skvěle skoro všude. Ale vhodně zvolené pracovní prostředí může ono mezilidské fungování jen podtrhnout. Život v kanceláři je trochu podobný tomu, jak funguje rodina. Vždycky budete mít zaměstnance typu „rodič“, kteří tmelí kolektiv, a pak samozřejmě „puberťáky“, kteří naopak společnou harmonii nabourávají. Vždycky záleží na tom, která z těchto skupin ve firmě převládne.

V Česku jsme průkopníky tzv. activity based konceptu, neboli konceptu pohyblivých stolů. Až na několik výjimek nemá žádný ze zaměstnanců, a to i včetně ředitele, vlastní stůl nebo kancelář. Firma všechny vybavila laptopy, interní systémy i úložiště jsou přístupné online, papírové dokumenty se skenují a ukládají v elektronické podobě. Dost místa na naše věci a papíry máme v osobních skříňkách.

Samozřejmě se zpočátku našlo pár reptajících jedinců, ale čas ukázal, že je tahle cesta správná pro většinu našich zaměstnanců. Activity based koncept nám umožňuje flexibilně pracovat nejen v rámci vlastního týmu, ale můžeme se snadno sesednout s kolegy z dalších oddělení. Navíc jsou naše nynější kanceláře dostatečně členité na to, aby vám umožnily se v případě potřeby uklidit do méně exponované části nebo se úplně izolovat a pracovat celý den o samotě. Samozřejmě tu vždy budou oddělení typu finance nebo účtárna, které se bez hromad papírů zkrátka neobejdou. I pro ty jsme připravili dobré podmínky – mají jako jediní z firmy statická místa s dostatkem úložných prostor.

V naší kanceláři jsem kromě funkce kastelána též průkopníkem home office – jsem z Liberce a každý den dojíždím. Z domu funguji jeden až dva dny v týdnu, což se dá zvládat. Je to další věc, která, myslím, přispívá ke spokojenosti zaměstnanců firmy a do kultury CBRE perfektně zapadá.

V Česku je z pohledu zaměstnavatelů práce z domu stále ještě vnímána spíše negativně. A to i přesto, že průzkumy jasně ukazují, že jsou zaměstnanci při home office efektivnější a průměrně pracují déle. Přitom je práce z domu výhodná pro obě strany – zaměstnanci ji berou jako benefit a podle toho i pracují, na druhé straně zaměstnavatel ušetří za „provoz“ zaměstnance, který po dobu, co pracuje z domova, nepoužívá kancelář, elektřinu, nepije kávu ve firemní kuchyňce. Nicméně, když mám home office, tak mi chybí interakce. Jsem spíš extrovertnější typ, proto se snažím kolegy svou přítomností v kanceláři potěšit minimálně tři dny v týdnu.

Volně inspirováno blogy Humans of New York, Humans of the Street, Humans of Prague, ...