Filip Muška
Workplace konzultant, CBRE
Dostali jsme se do doby, kdy máme k dispozici chytrá zařízení, a to je obrovský zlom v historii kancelářských prostředí. Tyhle zařízení jsou na baterii, vydrží spoustu hodin práce a lidé už na nich umí pracovat, nejsou už jenom pro zábavu. Lidé začali pracovat trošku jinak. Byla zrušena pevná vazba mezi pracovním místem, počítačem – limit jednoho tradičního pracovního místa.
Když umožníte lidem, aby si sedli každý den, kam chtějí, napomáháte i různým povahám v týmu. Introverti třeba potřebují pracovat mnohem víc v tichu a v klidu, kdežto extroverti naopak potřebují ze sebe dostat nějakou energii, aby se dostali do toho správného nasazení – a tohle nejde úplně dohromady. Když jim dáte možnost, aby se do skupinek namíchali přirozeně, tak to funguje.
Když se dneska zeptáte mladého člověka, jestli by preferoval o pár procent vyšší plat anebo třeba flexibilnější pracovní dobu a prostředí, tak si většina vybere spíš to druhé. Když chcete, tak strávíte celé odpoledne vyřizováním emailů u kávy v kuchyňce, kde vás to nabije trochu jinou energií, když potřebujete pracovat s velkou excelovou tabulkou, tak si najdete stůl, kde je velký monitor a když pracujete na smlouvě, na kterou se potřebujete soustředit, tak se zavřete do nějaké místnosti nebo jdete dříve domů a doděláte ji doma, nebo se věnujete rodině a doděláte to v deset večer.
Existují studie, které ukazují, že když chcete člověka motivovat a zvednete mu plat o deset procent, tak ta jeho motivace vydrží přibližně 3 měsíce, než se jeho pracovní nasazení vrátí na úroveň, kde bylo předtím. Pracovním prostředím se dá motivace stimulovat mnohem trvaleji a vlastně i levněji. Když náklady rekonstrukcea všechny její výhody porovnáte s 10% navýšením platů všech zaměstnanců po dobu 5ti let (což je ideální perioda pro stěhování, rekonstrukci či alespoň facelift kanceláří), ale pouze s 3 měsíčním efektem, dojde vám, že investovat do kvalitního zázemí se vyplatí.
Když to řeknu úplně otevřeně, tak všechny tyto inovativní koncepty mají samá pozitiva, až na jedno a to je potřeba “change managementu”, tedy zvládnutí procesu změny. Čím více je firma konzervativnější a čím větší počet má – zase úplně otevřeně – starších zaměstnanců – tak tím hůře prochází tou změnou. Když přijdete ke skupině účtařů, kteří jsou ve firmě 20 let a řeknete jim, že za měsíc, nebudou mít svůj stůl, ale každé ráno si budou muset nějaký vybrat a že tu budou různé typy sezení, tak vám pravděpodobně řeknou, že to nelze a že s tím nesouhlasí. Průběžné informování a částečná participace zaměstnanců na novém konceptu a je klíčová věc, když máte možnost zapojit je do toho procesu od začátku a zjišťovat jejich potřeby a názory, tak to celé probíhá mnohem hladším způsobem.
Velmi důležitá je komunikace, co je v plánu, proč se to dělá. Mělo by se zaměstnancům vysvětlit, že je v tom snaha o zlepšení pracovního prostředí, snaha vytvořit jim něco lepšího, než mají teď. A také snaha o to, aby se zlepšily samotné pracovní procesy. Nám třeba tento koncept ohromně pomáhá v komunikaci ve firmě. Když sedíte každý den trochu někde jinde, lépe poznáváte lidi ve firmě. Když třeba řešíte po telefonu nějaký problém a slyší vás kolega, který řešil něco podobného, ihned vám může poradit a podobně.